Husk den årlige begivenhed: Lillebælts hemmeligheder, i år på Føns Strand

Søndag den 17. juni kan du komme helt tæt på livet under overfladen. Her afholder Naturpark Lillebælt den årlige dag, hvor der er fokus på Lillebælts hemmeligheder. Dagen afholdes på skift rundt i kommunerne.

På dagen er der er et hav af oplevelser, og det er gratis:

Snorkling på det lave vand, Fang en fisk, Tag på fugletur, Klap en fisk i rørebassinet, Kom med på sejltur i jolle, Besøg Trygfondens stand, Hør om marinearkæologien, Få et prøvedyk, Bliv introduceret til havsvømning, Smag på Lillebælt, Prøv stand up paddling, Prøv en kajak.

Tid: Søndag den 17. juni 2018 kl. 10.00-15.00

Sted: Føns Strand, Føns Strandvej, Føns, 5580 Nørre Aaby

Dagen er arrangeret af Naturpark Lillebælt i samarbejde Middelfart Kommune, Føns & Omegns Lokaludvalg, Føns beboerforening m.fl.

45 guidede ture i 2018

Formand for naturparkrådet for Danmarks største Naturpark og byrådsmedlem i Kolding Kommune Eea Haldan Vestergaard siger:

• Jeg håber meget folk vil benytte muligheden fx til Lillebælts Hemmeligheder for at se noget nyt i lokalområdet. I år har vi 45 guidede ture i Naturpark Lillebælt, som giver nye lærerige oplevelser. Turene strækker sig over det meste af naturparken og over hele 2018 – ja helt frem til november har vi ture. Den sidste tur handler om gydende havørreder ved Gudsø Mølleå – så det er bare med at komme ud på tur – og tag endelig på tværs af kommunegrænserne og gå på opdagelse i dit nærområde. Lillebælt har faktisk utroligt meget at byde på!

Her i sommervarmen kunne de mange ture ved strandene måske lokke. Fx kan børn og voksne være med til at fange rejer, fisk og krabber og høre naturvejlederne fortælle om havmiljøet i naturparken.

Oplevelsesværdi for borgere og besøgende

Formanden for naturparken fremhæver værdien ved at komme ud både for borgere og for besøgende:

• Hvis du ser et marsvin på hvalsafari for første gang, så kan du blive helt rørt. Hvis du sammen med en naturvejleder spiser vild mad eller går på kystvandring og lærer om kulturhistorien i Lillebælt sammen med familien, ja så husker du disse værdier. Og når du er med dine børn i vandkanten og de klapper en fisk og en krabbe – ja så har I en oplevelse, som viser jer, at der er meget i havet, vi skal passe på.

Naturparken arbejder også med projekter

Naturpark Lillebælt skaber også oplevelser ved at lave nye projekter ved Lillebælt.

• Ved mange af vores projekter, skaber vi endnu flere faciliteter til at komme ud på egen hånd – det kan være nye naturrum, snorkelstier eller grejbanker. Dette er et plus både for borgere og for de besøgende der kommer til Lillebælt. Og så håber vi selvfølgelig også, at de besøgende lægger penge i vores lokale turisterhverv, mens de er her, slutter formanden Eea Haldan Vestergaard med et smil.

Lillebaelts Hemmeligheder